Vi tester AI i en kreativ prosess

Vi tester AI i en kreativ prosess

Messevegg for Visitech:
I Screenpartner er vi alltid på utkikk etter de beste verktøyene. For tiden tester vi kunstig intelligens i kreative prosesser. I denne saken deler vi erfaringer fra et prosjekt hvor vi brukte AI i en tidlig fase for å visualisere en idé og forbedre arbeidsprosessen.

Kurt

Visitech, en ledende aktør innen avansert 3D-printing, trengte et design til en stor messevegg. Målet var å vise frem selskapets produkter og deres engasjement for luftfartsindustrien i USA. Kunden ønsket et kraftfullt uttrykk med et heldekkende bakgrunnsbilde av jagerfly, for å tydeliggjøre produktenes betydning i denne sektoren.

Utfordring

Visitechs logosymbol er en V. Denne informasjonen delte vi med ChatGPT og ba den undersøke aktuelle former på moderne jagerfly som kunne minne om logosymbolets form. Den foreslo blant annet jagerflyet F15, sett forfra, som vi også kjenner fra vårt eget luftforsvar. Med dette som utgangspunkt opprettet vi en arbeidsfil i Adobe InDesign og brukte programmets innebygde AI bildegenerator til å generere et bilde som matchet ønsket uttrykk og Visitechs profilfarger. Dette for å teste konsept og uttrykk.

Kommentar fra designer: – Vanligvis jobber vi mye med bildedatabaser for å teste idéer og lage skisser. I denne oppgaven brukte vi AI fra starten, som ga oss både kunnskap om flytypen og et visuelt uttrykk som ivaretok kravet om en «V» og kundens profilfarge. Med den AI-genererte illustrasjonen laget vi en skisse som fungerte som beslutningsgrunnlag for kunden.

AI i en kreativ prosess: Kunden likte designet, men ønsket et ekte jagerflybilde for sikre autentisitet.
AI i en kreativ prosess: Kunden likte designet, men ønsket et autentisk bilde av F15 for å sikre at alle detaljer var korrekte.
AI i en kreativ prosess: Vi jobbet videre med å videreføre linjene i valgte designelementer, og særlig i logosymbolet, for å skape en naturlig omramming og et tydeligere fokus.
Prosessen: Vi jobbet videre med å videreføre linjene i de valgte designelementene, spesielt i logosymbolet, for å skape en naturlig omramming og et tydeligere fokus.
Detaljforbedring: AI-oppskaleringen var effektiv og produserte et langt skarpere detaljbilde for det endelige resulatet.
Detaljforbedring: Oppskaleringen var effektiv og produserte et langt skarpere detaljbilde for det endelige resultatet.

Kommentar fra designer: – I dette oppdraget måtte vi finne et ekte fotografi, noe som viste seg å være utfordrende. Heldigvis fant vi det vi trengte. Vi gjorde noen mindre fargekorrigeringer og roterte bildet for å matche «V-en» i kundens logo.

Dette viser at vi med fordel kunne jobbet direkte med bildedatabasen fra starten. Da hadde vi funnet riktig bilde med en gang og unngått usikkerhetsmomenter. Likevel er AI et genialt verktøy for brainstorming og kreative skisser. I oppgaver hvor nøyaktighet ikke er avgjørende, kan AI-genererte bilder og illustrasjoner brukes som de er.

Resultat

Med det oppskalerte bildet integrert i designet, laget vi trykkfiler som ble sendt til USA for produksjon. Sluttresultatet var en høyoppløselig og skarp messevegg i tråd med kundens profil og idè – som med stolthet kunne vises frem for publikum.

Vi er imponert over Screenpartners kreative og teknologiske tilnærming som elegant løste våre behov i tråd med ideen vi hadde. Resultatet bidrar til å styrke Visitechs kobling mot aerospace-industrien i USA, som er et viktig satsningsfelt for oss.

Linn Githmark – Global Marketing Manager, Visitech
3D-skisse som viser ferdig messestand.
3D-skisse som viser ferdig messestand.
3D-skisse som viser ferdig messestand.
3D-skisse som viser ferdig messestand.

Les mer om hva vi gjør for Visitech.

Finn ut mer om Visitech

AI i en kreativ prosess?

Vi ser at AI kan bidra i brainstorming i tidlig fase og generere illustrasjoner som kan gi et første utkast i en kreativ prosess. – Foreløpig er vi forsiktige med å bruke det som genereres i det ferdige produktet, da enkelte detaljer kan bli feil. Petter Wilhelmsen, som jobber kreativt i Screenpartner ser for seg at AI kan bli et nyttig verktøy i kreative prosesser. – Ja, AI er, og vil bli, et verktøy å regne med i kreative prosesser. Imidlertid tror jeg det alltid vil være viktig å ha en «human touch» på det som publiseres. For eksempel vil unike bilder av bedriftens egne ansatte i virkelige situasjoner være en sterk og ekte kommunikasjon, sier Petter.

Kan vi hjelpe deg videre med dine prosjekter?

Hos Screenpartner har vi bred erfaring som dekker både strategiske, kreative og tekniske sider av ulike prosjekter. Dette gjør at vi kan se helhetlig på oppgavene og sikre både sterk merkevareforankring og gjennomgående kvalitet.

– Trenger du hjelp til å komme i gang med dine prosjekter? Da kan du kontakte meg for en kostnadsfri og uforpliktende gjennomgang.

Kurt Skoland, seniorrådgiver og tekstforfatter i Screenpartner