Bruker du Google Analytics på nettstedet ditt? Da har du kanskje mottatt varsel fra Google om migrering fra Universal Analytics (UA) til Google Analytics 4 (GA4) – den nye analyseplattformen. Her er det flere hensyn å ta, og tidsfristen 1. juli nærmer seg!
I tiden frem til 1. juli oppretter Google automatisk GA4-instanser for alle, da UA fases ut. Det har kanskje allerede skjedd for din del? Verdt å merke seg er at fra 1. juli vil UA ikke lenger prosessere nye treff.
Innen datoen kommer og sommerferien tar til for fullt, bør nettstedseiere med virksomheter som er avhengige av analysedata sikre følgende:
VURDER GDPR
Ta stilling til hvordan du skal forholde deg til Google og GA4s utfordringer med GDPR. Datatilsynet varslet vedtak der tilsynets innstilling var at GA var i strid med GDPRs overføringsregler. Dette betyr at dersom vedtaket fattes, vil det kunne få konsekvenser for svært mange norske nettsider. Datatilsynets klare anbefaling frem til da er å vurdere alternative analyseverktøy som er GDPR-vennlige, og her finnes flere gode alternativer.
KONFIGURERE
Hvis du likevel velger å bruke Google Analytics, bør du forsikre deg om at GA4 er konfigurert til å måle det som faktisk er av betydning for deg. I den automatiske migreringen Google gjør, er ikke optimal konfigurering garantert.
SIKRE HISTORIKK
Historisk data som er lagret i UA bør eksporteres, slik at du sikrer fremtidig tilgang til verdifull data. Dette er data du kan benytte i alternative analyseverktøy.
Få hjelp av Kurt
For den jevne nettstedseier er det mange hensyn å ta – med mulige konsekvenser for virksomheten. Våre rådgivere bistår deg gjerne med å løse dette på en trygg og god måte – ta kontakt!
Send e-post til kurt@screenpartner.no