Trodde du lastehastigheten og mobilvennlighet for nettstedet ditt var avgjørende for gode søkemotorrangeringer?
Disse er viktige, men ikke i seg selv kritiske for hvor høyt din side rangeres. Google har nylig justert flere av sine tidligere isolerte rangeringssystemer, slik at de nå samarbeider bedre med hverandre i sine kjernealgoritmer – som oppdateres jevnlig.
Helhetlig vurdering
Søkemotoren har de siste årene i større grad tatt i bruk mer avanserte og sofistikerte systemer som benytter maskinlæring og kunstig intelligens for på en bedre måte gjøre helhetlige vurderinger av nettsider. Dermed stiller ikke for eksempel en side som har svært mange inngående lenker av ymse kvalitet sterkere enn en side med færre lenker, så lenge lenkekvaliteten ikke er tillitsbyggende. På denne måten vil ikke lenkespamming lenger føre frem til kunstig gode søkerangeringer. Men hva innebærer endringene for hvordan ditt nettsted rangerer?
Vi foreslår at du fokuserer på å tilby det beste innholdet du kan. Det er dette algoritmene våre ønsker å belønne.
Google core updates
Noen av rangeringssystemene som ikke lenger vurderes isolert, er:
- MOBILE-FRIENDLY: Systemet foretrakk innhold som vises bedre på mobile enheter.
- PAGE SPEED: Systemet ble introdusert i 2018 og foretrakk innhold som lastet raskt på mobile enheter.
- PANDA: Panda straffet nettsider med dårlig eller tynt innhold som ikke ga verdi til brukerne.
- PENGUIN: Penguin bekjempet nettsider som prøvde å manipulere rangeringen ved å bruke kunstige lenker eller ved lenkespamming.
- HUMMINGBIRD: Hummingbird forsto meningen bak brukernes søkeord og ga mer presise og naturlige resultater.
Google er klar på at nyttige, informative, engasjerende og brukervennlige nettsider skal rangere høyest. Skal du oppnå gode resultater, bør nettstedet ditt overbevise på disse målene.
Dette måles nettsiden på
De isolerte rangeringssystemene ble endret fordi de var enten utdaterte, ineffektive eller unødvendige. Kriteriene du som nettstedseier nå bør ha kontroll på for å kunne rangere bedre, er mindre detaljorienterte:
- INNHOLDET: Har nettsiden et innhold som er oppdatert, relevant og interessant for målgruppen din?
- BRUK: Kan nettsiden oppleves på en problemfri og oversiktlig måte på de fleste vanlige flater?
- TILLIT: Er nettsiden din troverdig og interessant nok til at andre ønsker å lenke til den? Og gjør de faktisk det?
Stadige endringer
Nikker du «ja» til disse spørsmålene, er du godt på vei. Vil du derimot være godt rustet i konkurransen om søkemotorrangeringene, bør du holde deg oppdatert på Googles offisielle kommunikasjon om sine oppdateringer og endringer, som får stadige forbedringer og endringer. Her kan Screenpartner bistå med oppdatet innsikt, og ved hjelp av gode verktøy hjelper vi deg gjerne med å bedømme og forbedre hvordan søkemotorene oppfatter ditt nettsted. Ta kontakt for en innledende analyse som gir deg status!
Bilde av Solen Feyissa