Webdesign – trender for 2015

2014 nærmer seg slutten og vi tar en gjennomgang av webdesign trendene som følger med oss videre.

Responsivt design

Med en bred varietet av enheter med ulike skjermstørrelser har det blitt en selvfølgelighet for brukere at mobilopplevelsen skal være like god som desktopløsningen.

Gi kundene dine en brukervennlig nettbutikk på alle flater

Responsivt webdesign er egentlig ikke lenger så mye en trend som det er en absolutt nødvendighet. Det er også en nødvendighet som fokuserer sterkere mot det funksjonelle, men som helt klart har visuelle konsekvenser. Med responsivt design kan en side skalere og endre innhold basert på skjermstørrelsen den blir vist på.

Ser på nettbutikk på mobilen

Antall brukere som besøker nettsider fra mobilen øker kraftig hver måned, og er snart den mest vanlige metoden å besøke nettsider på. Fremover vil vi se et enda sterkere fokus på responsivt design, spesielt med tanke på ny teknologi som kommer de neste årene. Tenk smart TV, smartklokker, husenheter, osv.

Typografi

Med større fokus på innhold har typografi hatt en mye viktigere rolle enn før. For bare noen år siden var det veldig vanskelig å bruke noe annet enn standardfontene Arial, Times New Roman, mm. på web. Grunnen til dette var at nettleserne ikke hadde god nok støtte for alternative skrifttyper.

Rundt 2010 begynte et skifte hvor webdesignere fikk mer frihet ved bruk av skrift i designet. Google Fonts lot designere bruke skrifttyper med god kvalitet og som var webvennlige. Det siste året har i tillegg Font Subscription Services som Typekit og WebType hatt en stor brukervekst. Webutviklere kan abonnere på disse sidene som tilbyr skrifttyper av høyeste kvalitet og som gjør det mye enklere enn før å bruke på weben.

Fremover vil vi se flere bruke typografi som et hovedelement i webdesign. Brukt riktig kan skrift appellere besøkende på et mer følelsesmessig nivå og skape sterke og positive opplevelser.

Ett bilde er verdt mer enn 1000 ord

Store bilder og vakker fotografi har vært og vil fortsette å være en av hovedtrendene for 2015. Parret med store skrifttyper kan de uttrykke riktig beskjed og gi et langvarig inntrykk på leseren. Denne trenden vil være veldig populær fremover, men det er noen tankekors knyttet til metoden da den ofte blir byttet bort med innhold og tekst. Google vil straffe deg i søkeresultatene om du ikke har nok tekst på nettsiden, så vi merker denne trenden bruk med omhu..

We-Are-Wild Slam-Dunk

Flat design / Material design

Microsoft ble en viktig pådriver av denne trenden da de lanserte Windows 8 i midten av 2012. Designet de lanserte operativsystemet med bestod av fargede flater med tekst og ikoner og var nok dessverre for Microsoft ikke helt perfeksjonert ved utgivelse. Nå – to år etterpå, har derimot trenden klart å bli litt mer voksen.

Den mer moderne grenen av Flat Design blir kalt Material Design og er adoptert av b.l.a. Google i deres webdesign. Konseptet tar utganspunkt i flatt design, men legger til små gradienter og lag. Disse animeres for å skape en følelse av fysisk rom (dybde). I 2015 vil denne trenden bli enda større, spesielt blant bedrifter som tilbyr nettbaserte tjenester.